Sobota z monodramem

5 maja 2015 · Ania Zakrzewska · Reflektor – Rozświetlamy Kulturę · relacja

Sobota z monodramem, która odbyła się 18 kwietnia w katowickim Teatrze Rawa, to prawdziwe święto jednego aktora. Przyjacielska, niezobowiązująca atmosfera T.Rawy witała swoich gości od samego progu. Program wieczoru obejmował dwa spektakle z repertuaru teatru, odgrywane na deskach kameralnej sceny. O godzinie 18:00 stand-up: „Randka, czyli seks na dopingu”, o 19:15: wielokrotnie nagradzany „Katechizm Białego Człowieka”.

Katechizm Białego Człowieka
autor: Jarosław Murawski / reżyseria: Mirosław Neinert / występuje: Hubert Bronicki

Tekst Jarosława Murawskiego przesycony jest problematyką społeczno-religijną, która w sferze publicznej wywołuje najwięcej emocji. Szeroki wachlarz zjawisk jak: homofobia, rasizm, ksenofobia, w dyskursie przypisywana środowiskom prawicowym, zestawiona zostaje z obroną wartości etycznych, duchowych, wykraczających poza konkretną religię czy kulturę. Autor tekstu, mimo do bólu bezpośredniego języka, stara się nikogo nie obrazić i zachować wrażenie równowagi. Ryzykowna i przewrotna forma sztuki mogłaby jednak zostać potraktowana zbyt dosłownie i stracić swoją sarkastyczną wymowę. Twórcy spektaklu porywają się na coś niezwykle trudnego; zabieg, który zwykle z góry skazany jest na porażkę. Jednak dzięki komediowej formie, wybiegowi sprowadzeniu wszystkiego do absurdu, udaje im się to znakomicie.Wyreżyserowany przez Mirosława Neinerta monodram ukazuje stereotypowego Polaka-katolika, ze swoją płytką religijnością i radykalnymi poglądami, nie piętnując przy tym samej instytucji wiary. Postać Piotra Gawrona (tu genialna rola Huberta Bronickiego), katolickiego akwizytora, zdaje się niezwykle autentyczna, mimo swojego przerysowania. Oto entuzjastyczny organizator pielgrzymek, który potrafi porwać za sobą tłumy niczym wytrawny trener osobisty, używając zresztą tych samych technik.

Tłem monodramu jest dość prosta historia: trwa zbiórka organizowana przez firmę „Pielgrzymka z Klasą Piotr Gawron sp. z o.o.”. W rolę przyszłych pielgrzymów „wciągnięci” zostają widzowie. Opiekunem wprawy ma zostać wychwalany ksiądz Marek, telefonicznie donoszący o ciągłych opóźnieniach autokarów. Bohater spektaklu próbuje zająć zebranych rozmową.Zaczynając od niewinnych pytań i spraw organizacyjnych, zapuszcza się coraz bardziej w stereotypy, wygłaszając przy tym płomienne przemowy. Organizator zapewnia, że nocleg odbędzie się w polskim hotelu „Pod strzechą”, gdzie podany zostanie polski schabowy. Zastanawia się także, czy należy modlić się przed zjedzeniem kebabu, skoro to danie muzułmańskie. Od tego miejsca wywody stają się coraz bardziej niepoprawne, nieokiełznane i paranoiczne, miejscami już kłócące się ze stanowiskiem Kościoła. Hubert Bronicki gra z wielką ekspresją, w przerysowany sposób, ośmieszając nieco swoją postać, nadmiernie gestykulując i miotając się po całej scenie. Dzięki tym wybiegom łatwiej widzowi nie traktować wszystkiego dosłownie i z pełną powagą. Mimo przeważającej emocjonalności Bronicki potrafi być w tej roli także wyważony, momentami tragiczny czy liryczny. Od początku wchodzi z publiką w interakcję, przez całe przedstawienie świetnie nawiązuje kontakt z widzami, prowokując ich do częstego śmiechu, spontanicznego współtworzenia spektaklu.

Fenomenalnie odtworzony i zaadaptowany tekst prowadzi widza przez niełatwą drogę własnych oraz narodowych uprzedzeń i fobii. Ostro zderza z lękiem przed niepoprawnością poglądów, własnych czy zasłyszanych. Ukazuje Polskę z widzianą przez Murawskiego, niespójną, niebezpieczną, groteskową. Dzięki ogromnej pracy reżysera i odtwórcy roli wierzę, że tekst zyskał pełnię sarkastycznej wymowy. Śmiech rozbrzmiewający przez cały czas trwania spektaklu upewnia mnie, że został on odebrany jako krytyczny, gorzki komentarz na temat społeczeństwa i jego bezsensownych czasami podziałów, a nie jako utopijne nawoływanie do radykalizacji.

źródło: http://www.rozswietlamykulture.pl/reflektor/2015/05/05/sobota-z-monodramem-w-teatrze-rawa-relacja/

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s